You are here

Termometrul integrităţii: un instrument de diagnosticare

Termometrul integrității este un chestionar confidențial publicat de KPMG ce măsoară gradul de comportament neetic dintr-o organizație si care este atitudinea angajaților față de un astfel de comportament.

Chestionarul realizat de KPMG cuprinde atât întrebări generale, cat și unele personalizate pentru respectiva companie sau domeniu de activitate. Este distribuit in rândul angajaților in urma unei consultări cu managementul companiei. Ca urmare a răspunsurilor confidențiale ale personalului, KPMG realizează un profil etic al companiei, astfel încât conducerea acesteia sa poată elabora si implementa, in ariile problematice, un plan de acțiune in conformitate cu rezultatele chestionarului.

Termometrul integrității prezintă anumite elemente cheie:  se bazează pe experiența mai multor ani de testare și îmbunătățire, standardizare si personalizare și este orientat spre acțiune; organizațiile, bazându-se pe rezultatele acestuia, pot implementa planuri concrete care să se axeze pe problemele expuse.

Chestionarul conține un model al cauzelor comportamentului neetic existente intr-o organizație, model ce a fost dezvoltat prin colectarea și analizarea a 150 de situații de comportament imoral regasite, în mod real, în mediul organizațional. Pe baza rezultatelor studiului, au fost definiți 7 factori organizaționali decisivi atunci când vine vorba de comportamentul etic și integru în acest mediu:

  • Claritatea se referă la cât de precise și complete sunt așteptările organizației față de comportamentul moral al angajaților săi.
  • Consecvența se axează pe managementul organizației si pe capacitatea acestuia de a oferi un bun exemplu angajaților. Subalternii au deseori tendința de a prelua comportamentul superiorilor ierarhici, fiind astfel important ca cei aflați în poziții de conducere sa aibă un comportament in conformitate cu așteptările organizației așa cum sunt ele prezentate in politici, coduri etice/de conduită, procese sau altele.
  • Capacitatea de susținere are ca punct central sprijinirea de către angajați a utilizării corecte a  bunurilor corporației  și realizarea activă a intereselor stakeholderilor
  • Capacitatea de implementare face referire la gradul in care organizația  poate determina angajații  să adopte un comportament etic
  • Transparența se reflecta prin modul în care comportamentul angajaților și efectele acestuia se manifestă în cadrul organizaţiei.
  • Deschiderea spre discutarea acestor probleme are ca punct de referință măsura în care angajații pot discuta în cadrul organizației despre dileme etice și comportamentul necorespunzător. Lipsa acestui spațiu pentru discuții este caracteristic pentru contextele organizaționale închise.
  • Sancționabilitatea se referă la capacitatea de a pedepsi comportamentele lipsite de etică, integritate sau responsabilitate  si de a le recompensarea  pe acelea care se remarcă prin prezența acestor calități. Studiul consideră sancțiunile ca fiind stimuli comportamentali importanți din punct de vedere al organizației, acestea fiind un aspect relevant pentru contextul organizațional.


 

Bd. General Gheorghe Magheru 28-30, et. 3, Sector 1, 
Bucuresti, cod 010336 - ROMANIA

 office@transparency.org.ro

 telefon +4 031 660 6000

 fax +4 031 660 6006

Ne găsești pe ...

Find us on TwitterFind us on FacebookFind us on Google+Find us on YouTubeFind us on LinkedIn