Jurnal cercetare - nr. 85/2013
ETICA ÎN PUBLICITATE
În ultimii ani, publicitatea a devenit un element omniprezent al vieţii noastre de zi cu zi. Ea poate lua mai multe forme, în funcţie de mediul de comunicare utilizat, de la panourile publicitare şi afişele de pe stradă la spoturile publicitare de la radio şi televizor. Nici Internetul nu face excepţie, majoritatea website-urilor fiind supraîncărcate cu reclame pentru diverse produse şi servicii.
Publicitatea este o armă puternică în arsenalul companiilor, mai ales cele care produc obiecte sau prestează servicii. O campanie publicitară sau o reclamă bine gândită pot să influenţeze nu doar preferinţele consumatorilor, ci, în anumite situaţii, chiar şi opinia publică cu privire la teme precum rasismul, sexismul sau alte forme de discriminare. De aceea, pentru a preveni astfel de situaţii, publicitatea este supusă anumitor legi şi directive, atât la nivel naţional cât şi la nivel european şi global.
În primul rând, sunt interzise mesajele discriminatorii de orice fel. Este interzisă si publicitatea subliminală, definită în Legea 148/2000 ca fiind „orice publicitate care utilizează stimuli prea slabi pentru a fi percepuți în mod conștient, dar care pot influența comportamentul economic al unei persoane”. Această regulă se aplică şi publicităţii prin intermediul mijloacelor audiovizuale, nu doar celor scrise. Pe lângă asta, legea audiovizualului – Legea 504/2002 – interzice tehnicile subliminale și comunicările audiovizuale cu conținut comercial mascat. Astfel, conform acestei legi, publicitatea trebuie să fie uşor de recunoscut.
Încălcarea directivelor legilor ce guvernează publicitatea este pedepsită cu amenzi de la 500 RON la 4000 RON, sau de la 5000 RON la 200.000 RON în cazul publicităţii prin intermediul mijloacelor audiovizuale.
Bd. General Gheorghe Magheru 28-30, et. 3, Sector 1,
Bucuresti, cod 010336 - ROMANIA
telefon +4 031 660 6000
fax +4 031 660 6006