You are here

Corupţia în mass-media

jurnal cercetare

Jurnal cercetare nr. 75/2013

Definiţie: MASS-MEDIA = totalitatea mijloacelor tehnice de comunicare în masă a informațiilor (radio, televiziune, cinematograf, publicații, disc, magnetofon). – Sursă: Dicţionar explicativ al limbii române

Majoritatea sectoarelor, atât publice, cât şi private sunt afectate de fenomenul corupţiei. Unul dintre acestea este mass-media, care de-a lungul timpului şi-a dovedit credibilitatea prin intermediul difuzării informaţiilor din diverse domenii de interes public.

Însă modalitatea prin care se obţin informaţiile nu este întotdeauna corectă, uneori nici pe departe. Să nu mai vorbim despre faptul că unele surse publică ştiri inventate parţial sau în totalitate. Cu toate acestea, nu s-a ajuns la un consens, la stabilirea unor principii clare care să limiteze aceste situaţii.

Putem vorbi despre două tipuri de jurnalişti din punctul de vedere al corupţiei: unii o consideră ca fiind cea mai bună metodă de a supravieţui, pe când alţii sunt opusul lor, nu pot accepta să obţină beneficii prin metode iraţionale şi nici să opereze într-o lume haotică, fără reguli, fără organizare.

Corupţia în mass-media are numeroase cauze. Printre aceste se numără nivelul scăzut de trai, presiunile familiei, cele economice, neproductivitatea sistemului, precum şi multe altele.

În ultima vreme, multe ziare şi posturi de televiziune au ca obiectiv principal promovarea unor campanii publicitare sau susţinerea unor oameni politici/partide politice. De ce supravieţuiesc acestea în continuare? Răspunsul este simplu: în orice domeniu ar active, oamenii doresc să se afirme, să aibă un trai cât mai decent, să supravieţuiască la standarde din ce în ce mai înalte, ceea ce îi determină să accepte compromisurile.

Corupţia în mass-media este un fenomen care nu se poate face nevăzut dintr-o dată, tocmai datorită faptului că şi celelalte sectoare, fie ele publice sau private, se confruntă cu aceeaşi problemă. Se poate însă apela la diferite programe şi strategii cu scopul de a reduce şi de a limita acest fenomen.

Cu cât mass-media este mai transparentă şi mai bine structurată, iar regulile interne şi externe ale acesteia sunt mai bine cunoscute, cu atât suntem mai apropape de a ne atinge ţinta de a reduce corupţia.

descarcă versiunea integrală [PDF]

Bd. General Gheorghe Magheru 28-30, et. 3, Sector 1, 
Bucuresti, cod 010336 - ROMANIA

 office@transparency.org.ro

 telefon +4 031 660 6000

 fax +4 031 660 6006

Ne găsești pe ...

Find us on TwitterFind us on FacebookFind us on Google+Find us on YouTubeFind us on LinkedIn