You are here

2011 – anul schimbărilor în companiile americane

Odată la doi ani, un nou studiu condus de cei de la Ethics Resource Center apare. Intitulat Cercetarea Națională de Etică în Afaceri (National Business Ethics Survey), acesta este cel mai important instrument de măsură a tendințelor în ceea privește etica în afaceri din perspectiva angajaților.

Studiul din 2011 oferă o imagine de ansamblu asupra situației din companiile americane după trecerea crizei economice. Tot mai mulți angajați raportează greșelile și comportamentul deranjant, însă asta atrage după sine răzbunarea celorlalți, de la colegi până la superiori.

Doar 45% dintre persoanele chestionate au observat la locul de muncă un comportament deviant, comparativ cu nivelul mult mai mare raportat în anii anteriori. Motivele acestei lipse sunt simple: tuturor le este frică să nu îşi piardă locul de muncă. Deși criza financiară a trecut, efectele ei sunt încă puternice. Deci, în vremuri de restriște economică, etica este mult mai respectată ca în vremurile bune.

Mai mult, cercetătorii au observat că tehnologia, mai precis folosirea rețelelor de socializare, determină angajații să raporteze orice greșeală făcută de superiorii lor.

Cea mai gravă problemă, însă, este faptul că cei mai mulți angajatori se răzbună pe „turnători” prin excluderea lor din procesul de luare al deciziilor, prin abuzuri verbale sau hărțuire online. Mai mult, chiar și colegii de breaslă au tendința să se răzbune pe cei care îndrăznesc „să pârască”. În 2011, 1 din 5 angajați au avut această problemă în urma raportării unui abuz.

Totuși, răzbunarea, în companiile americane, nu face altceva decât să provoace o instabilitate a locului de muncă. Tot mai puțini angajați nu mai sunt dispuși să suporte un abuz, preferând să caute un alt loc de muncă. Lipsa eticii duce la scandaluri, la companii desființate și la locuri de muncă pierdute.

Cele mai frecvente abuzuri raportate au fost: hărțuirea sexuală, folosirea drogurilor la locul de muncă, mită, furt, încălcarea contractelor sau încălcarea regulilor privind protecția mediului.

 

Părerea celor activi din punct de vedere al rețelelor de socializare online a fost intens studiată în această cercetare. Angajații americani au fost de acord că este acceptabil să folosească social media pentru a se împrieteni cu un client, pentru a-și exprima părerea despre companie sau client. Îngrijorător este faptul că mulți au recunoscut că ar păstra fără probleme un document confidențial cu scopul de a-l folosi la viitoarea lor slujbă.

 

Concluziile acestui studiu au fost, în general, axate pe nevoia de a implementa un sistem eficient de etică și de a asigura angajaților un mediu propice.

 

Studiul a fost făcut pe un eșantion de 4,683 de respondenți din domeniul privat, cu vârsta peste 18 ani, ce lucrau minim 20 de ore pe săptămână. 

 

 

 

 

Mai multe detalii aici

 

 

 

Sursa imaginilor: www.ethics.org

Autor articol: Andra Șania

 

Bd. General Gheorghe Magheru 28-30, et. 3, Sector 1, 
Bucuresti, cod 010336 - ROMANIA

 office@transparency.org.ro

 telefon +4 031 660 6000

 fax +4 031 660 6006

Ne găsești pe ...

Find us on TwitterFind us on FacebookFind us on Google+Find us on YouTubeFind us on LinkedIn